انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از سپردن پرونده‌ی حضانت یک کودک افغان به نیروی دریایی امریکا

2 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

دیده‌بان حقوق بشر اعلان کرد که دادگاهی در امریکا حضانت یک کودک سه‌و‌نیم‌ساله‌ی افغان را که خانواده‌اش دو سال پیش در عملیات نیروهای امریکایی در جنوب افغانستان کشته شده بود، به یک سرباز نیروی دریایی این کشور سپرده است.

دیده‌بان حقوق بشر (چهارشنبه، ۲۵ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته است که پرونده‌ی حضانت این کودک افغان، سوءاستفاده نیروهای ارتش امریکا در زمان جنگ افغانستان را نشان می‌دهد.

این نهاد بین‌المللی در ادامه افزوده است که در پی عملیات نیروهای ارتش امریکا در ( ۵ سپتامبر، ۲۰۱۹) تمام خانواده‌ی این کودک افغانستانی که شامل یک زن، یک مرد و دیگر اعضای خانواده او، به جز این کودک دختر که آن زمان دو ماهه بوده و زخم برداشته، کشته شده‌اند.

این نهاد تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که در آن عملیات چه رخ داده است.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که در آن زمان مقام‌های امنیتی افغانستان، این کودک را به یکی از بسته‌گانش سپردند که در ماه ( اگست، ۲۰۲۱ ) به امریکا منتقل شده است.

دادگاهی در ویرجینیا، حضانت قانونی این کودک را به یک سرباز نیروی دریایی امریکا در افغانستان سپرده است و از آن زمان تا کنون والدین فعلی او این کودک را ندیده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که خانواده‎‌ی افغان که مسوولیت حضانت از این کودک را دارد، این اقدام دادگاه را «آدم‌ربایی» خوانده‌ است.

این سازمان گفته که این پرونده، یک جنبه‌ی نادیده گرفته‌شده از جنگ افغانستان را آشکار می‌کند که شکست امریکا در پاسخگویی عادلانه به مرگ غیرنظامیان در جریان عملیات شبانه‌ی نیروهای این کشور، در افغانستان است.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -