ثبت چهارمین واقعه مثبت پولیو در ننگرهار

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد که چهارمین واقعه مثبت فلج کودکان یا پولیو طی سال جاری در ولایت ننگرهار به ثبت رسیده است.

وزارت صحت با نشر خبرنامه‌ای گفته است که واقعه جدید فلج کودکان روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در روستای سراچه علی خان ولسوالی بهسود تشخیص شده است.

در ادامه آمده است که این قربانی یک کودک چهار ساله است که برای همیشه فلج شده است.

وزارت صحت گفت: «ننگرهار و کل زون شرق کشور با خطر بالای فلج اطفال مواجه است، زیرا قبلاً واقعات محیطی ویروس فلج اطفال در آن‌جا وجود داشته و موجودیت ویروس پولیو در آب‌های کثیف و محیط آلوده تثبیت شده بود.»

در خبرنامه آمده است که ویروس پولیو در محیط‌های آلوده زنده می‌ماند، وقتی اطفال در چنین محیطی بازی می‌کنند خیلی زود تحت حمله این ویروس قرار می‌گیرند و مصاب می‌شوند که متاسفانه قابل درمان نیست و در نتیجه از اثر آن برای همیشه فلج می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین خبرنامه به نقل از داکتر نیک ولی‌شاه مؤمن، رییس مرکز ملی اضطراری عملیاتی محو پولیو نیز از این واقعه جدید پولیو ابراز تاسف کرده و گفته است که در سال گذشته میلادی، ۱۲ کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال را در کشور برگزار کرده که بیشترین کمپاین در تاریخ نه تنها افغانستان، بلکه در جهان است.

او گفت: «واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست، علاوه بر آن باید روی تقویت روتین کار شود، باید امکانات حفظ الصحه فراهم شود، زیرا بسیاری از خانواده‌ها به آب دسترسی ندارند، باید از سوءتغذیه جلوگیری شود که به دلیل فقر و تحریم‌های بین‌المللی روز به روز بدتر می شود، علاوه بر این سطح دسترسی به خدمات اولیه صحی در مناطق دور افتاده پایین است، وقتی مردم به خدمات اولیه صحی دسترسی ندارند، چگونه می‌توانیم آنجا از فلج اطفال جلوگیری کنیم؟»

همچنین وزارت صحت عامه‌ی حکومت سرپرست چند وقت پیش گفته بود که در سال گذشته دو مورد مثبت فلج اطفال از ولایات پکتیکا و کنر گزارش شده بود که در مقایسه با چهار مورد در سال ۲۰۲۱ و ۵۶ مورد در سال ۲۰۲۰ کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

طی بیش از دو ماه این چهارمین مورد مثبت فلج کودکان است که در ننگرهار ثبت می‌شود. پیش از این کودکانی در ولسوالی‌های کوت، بتی‌کوت و نازیان به‌دلیل بیماری پولیو فلج شدند که یکی از میان جانش را از دست داد.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی اند که تا اکنون موفق به محو پولیو نشده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -