تعبیر دوگانه از اسلام؛ زنان عربستان به فضا سفر می‌کنند دختران افغان حق تحصیل ندارند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

شماری از زنان معترض و جنبش اعتراضی موسوم به «جنبش اعتراضی اتحاد و همبستگی زنان افغانستان» می‌گویند که حاکمان افغانستان مخالف ترقی کشور هستند و به همین دلیل به زنان و دختران افغان اجازه‌ی تحصیل نمی‌دهند.

آنان امروز (چهارشنبه، ۱۰ جوزا) یک برنامه اعتراضی را در یک فضای سربسته در کابل برگزار کردند.

اعضای جنبش اعتراضی اتحاد و همبستگی زنان افغانستان با فرستادن نوار تصویری به رسانه گوهرشاد گفته اند که حکومت فعلی برای متوقف‌کردن رشد فکری زنان و دختران، آموزشگاه‌های خصوصی را نیز مسدود کرده است.

در این نوار تصویری، زنان معترض شعارهای «نه به حکومت تروریست» و «نه به حکومت زن‌ستیز» را سر می‌دهند و خطاب به جامعه‌ی جهانی گفته اند که حکومت فعلی را به رسمیت نشناسند.

همچنین اعضای این جنبش با اشاره به سفر نخستین فضانورد زن عربستان سعودی به فضا، تاکید کردند: «وقتی که یک زن مسلمان عرب به فضا سفر کرده می‌تواند، چرا زنان و دختران مسلمان کشور ما از ادامه‌ی تحصیل محروم هستند؟»

آنان در این برنامه‌ی اعتراضی‌شان پرسیده اند که آیا احکام حکومت فعلی فراتر از احکام قرآن است؟ همچنان زنان معترض می‌گویند که افغانستان گودال دختران باسواد است.

در کنار این‌ها اعضای این جنبش اعتراضی زنان در بخشی از اعتراض شان، از ارسال هفته‌وار ۴۰ میلیون دالر به افغانستان انتقاد می‌کنند و آن‌ را «خیانت به حقوق مردم محروم» کشور می‌دانند.

درحالی این زنان دست به اعتراض می‌زنند و از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که حکومت فعلی را به رسمیت نشناسند که بیش از ۶۰۰ روز است که حکومت سرپرست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.

همچنان وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی، زنان و دختران افغان را از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بازداشته است.

در کنار آن زنان از رفتن به‌ باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، حمام‌های عمومی، معاینه توسط پزشکان مرد، سفر بدون محرم و کار کردن در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌الملی منع شده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -