سازمان جهانی غذا: بیش از ۱۵ میلیون افغان با ناامنی غذایی مواجه اند

1 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی افغانستان گفته است که بیش از ۱۵ میلیون تن در این کشور هنوز ناامنی غذایی را در سطح بحرانی یا اضطراری تجربه می‌کنند.

این سازمان شب گذشته (سه‌شنبه، ۹ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که از کمک‌های چین در سال ۲۰۲۳ به این سازمان استقبال می‌کند.

سازمان جهانی غذا به نقل از وانگ یو، سفیر چین در افغانستان نوشته است: «چین و افغانستان همسایه‌گان و دوستان خوبی هستند از سال ۲۰۲۲، دولت و مردم چین کمک‌های بشردوستانه را در سطح بالایی به افغانستان ارائه کرده‌اند تا به مردم کمک کنند که از شرایط سخت خارج شوند.»

در اعلامیه آمده است که چین به رساندن کمک‌های مواد غذایی برای مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

از سویی هم، شاووی لی، رییس و نماینده‌ی ‌برنامه جهانی غذا  در افغانستان می‌گوید که طی سال جاری میلادی این سازمان در افغانستان با کمبود جدی بودجه مواجه است و این کمک به موقع از سوی دولت چین، در زمانی دریافت می‌شود که به حمایت دوام‌دار بسیار نیاز است.

وی تاکید کرد: «تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۵ میلیون تن در سراسر افغانستان با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو اند و برای جلوگیری از افزایش روزافزون گرسنه‌گی و سوءتغذیه به کمک‌های بشردوستانه پایدار نیاز است.»

سازمان جهانی غذا هشدار داده است که به‌دلیل کمبود بودجه مجبور به کاهش بسته‌های کمک غذایی به همه خانواده‌ها و کاهش هشت میلیون تن از جمله مستفدین شده است.

در اعلامیه آمده است که این سازمان می‌خواهد با کمک چین به مدت دو ماه به حدود ۷۰ هزار تن کمک غذایی ارائه کند.

قابل ذکر است که با سلطه‌ی حکومت فعلی بر افغانستان، این کشور در بحران عمیق بشری فرو رفته است. بساط فقر و گرسنگی گسترده‌تر شده است و بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کشور را ترک کرده‌اند.

همچنین اوچا یا دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان پیش از این نیز گفته بود که در حال حاضر ۲۸.۳ میلیون افغان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفته‌ی اوچا، از مقدار ۴.۶ میلیارد دلاری که برای رسیدگی به نیازهای انسانی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان لازم است، تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آن را تامین کرده است.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -