امر به معروف مراکز آموزشی جاغوری را به‌روی دختران بستند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

منابع محلی از ولسوالی جاغوری می‌گویند که نیروهای امر به معروف و نهی از منکر و نیروهای پولیس دروازه‌ی شماری از مرکزهای آموزشی را در این ولسوالی به‌روی دختران بسته اند.

منبع امروز (سه‌شنبه، ۹ جوزا) به رسانه گوهرشاد گفت که نیروهای امر به معروف و پولیس از دو روز به این طرف مراکز آموزشی ولسوالی جاغوری را تحت نظارت قرار داده و شماری از مراکز را نیز مسدود کرده اند.

منبع تاکید کرد که روز گذشته نیروهای امر به معروف مرکز آموزشی تحت حمایت کمیته ناروی و چند مرکز دیگر را به دلایل نامعلوم مسدود کرده اند.

او گفت که امر به معروف تمام مراکز آموزشی ولسوالی جاغوری را نظارت کرده، اما به شماری از مراکز نیز هشدار داده است که اگر از قوانین‌شان سرپیچی کنند، مسدود خواهند شد.

به گفته‌ی منبع، نیروهای حکومت به مالکان مراکز آموزشی مسدود شده هشدار داده‌اند که تا اطلاع ثانوی، حق ندارند دختران را به مرکزهای آموزشی راه دهند یا آن را باز کنند.

براساس معلومات منبع، مرکز‌های که مسدود شده است، در آن دانش‌آموزان مضمون‌های زبان انگلیسی، کامپیوتر و مضامین مکتب فرامی‌گرفتند.

قابل ذکر است که این مرکزهای آموزشی در حالی بسته می‌شود که دو روز قبل نیروهای امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست در ولسوالی جاغوری در مورد نحوه پوشش زنان، دختران و مردان هشدار داده بود.

آنان پوشیدن برخی از لباس‌ها، از جمله ترکی، پنجابی و دو‌ دامنه توسط زنان را جرم اعلام کرده است.

نیروهای امر به معروف و نهی از منکر مردان و زنانی که این اصول را رعایت نکنند به بازداشت و مجازات تهدید شده‌اند.

قابل ذکر است که ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، از جمله ولسوالی‌های پرجمعیت این ولایت به شمار می‌رود که این ولسوالی در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ مکتب دولتی، خصوصی و مراکز آموزشی فعال دارد.

هرچند وزارت معارف حکومت سرپرست پیش از این ورود دختران به مراکز آموزشی را منع کرده بود، اما در ولسوالی جاغوری غزنی دختران تا ۹ صنف به مکتب و مراکز آموزشی می‌رفتند.

در حالی محدودیت‌ها علیه زنان به ویژه دختران دانش‌آموز و دانشجو بیشتر می‌شود که در تازه‌ترین مورد مسوولان محلی در ولایت بلخ اعلام کرده اند که آنان آماده است، هر هفته یک مدرسه دینی را در این ولایت اعمار کنند.

همچنین وزارت معارف حکومت سرپرست سال قبل اعلام کرده بود که در هر ولسوالی ۳ تا ۱۰ مدرسه دینی تاسیس خواهد کرد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -