نیروهای حکومت شماری از آموزشگاه‌های کابل را به‌روی دختران بسته کردند

1 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

منابع محلی از شهر کابل می‌گویند که نیروهای حکومت سرپرست با نظارت از مراکز آموزشی خصوصی، شماری از آموزشگاه‌هایی که تا هنوز به‌روی دختران باز بودند را بسته کرده اند.

منبع امروز (دوشنبه، ۸ جوزا) به رسانه گوهرشاد گفت که نیروهای حکومت فعلی به مراکز آموزشی آمده و شماری از آموزشگاه‌های خصوصی که دختران بالاتر از صنف ششم یا هم بالاتر از ۱۴ سال را درس می‌دادند، مسدود کرده اند.

منبع تاکید کرده که نیروهای حکومتی به مسوولان مراکز آموزشی هشدار داده اند، اگر از دستورشان سرپیچی کنند، مجازات خواهند شد.

قابل ذکر است که با تعلیق آموزش و تحصیل دختران در مکاتب، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی، شماری از مراکز آموزش زبان انگلیسی  در سراسر کابل به‌روی دختران باز بودند. اما منبع گفت که حکومت سرپرست از دو روز به این طرف به صورت جدی مراکز آموزشی را نظارت می‌کند، اگر در مراکز آموزشی دانش‌آموز دختر باشد، آن مرکز بسته خواهد شد.

از سویی هم، یک کلیپ صوتی از مدیر یکی از مراکز آموزشی شهر کابل که به دست رسانه‌ گوهرشاد قرار گرفته، می‌گوید: «تمامی مراکز آموزشی خصوصی در شهر زیر نظر نیروهای حکومت سرپرست که اگر دختر در کورس باشد، کورس را مسدود می‌کنند.»

در این کلیپ صوتی گفته شده است که نیروهای حکومت سرپرست دیروز یک‌شنبه مراکز آموزشی ناحیه سوم شهر کابل را تفتیش کردند و چندین مرکز از جمله مرکز آموزشی کاج، انستیتوت انگلیسی مسلم و یک مرکز آموزشی دیگر را به دلیل آموزش دختران مسدود کرده اند.

مدیر یکی از مراکز آموزشی از مسوولان مراکز آموزشی خواسته است که صنف‌های دختران برای چند روز رخصت کنند تا این موضوع حل شود.

او در ادامه به دختران دانش‌آموز گفته است که نگران نباشند، آن‌ها طبق روال عادی درس‌های‌شان را به‌صورت آنلاین ادامه خواهند داد.

همچنین این مدیر به مسوولان مراکز آموزشی گفته است که پسران به صنف‌های آموزشی‌شان حاضر شوند، اما برای دختران باید صنف‌های آنلاین ایجاد کنند تا از درس‌هایش عقب نمانند.

در حالی مراکز آموزشی کابل مسدود می‌شود که تا اکنون روشن نیست که دستور بسته‌شدن مراکز آموزشی خصوصی از سوی کدام نهاد حکومت سرپرست صادر شده و دلیل آن چه بوده است.

در عین حال، شماری از زنان معترض و جنبش شنبه‌های ارغوانی نیز به اقدام حکومت واکنش نشان داده و گفته اند که حکومت سرپرست در ادامه‌ی سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ی‌شان، یک‌بار دیگر با «وقاحت و بی‌شرمی» تمام تصمیم گرفتند که تمامی آموزشگاه‌ها را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در شهر کابل مسدود کنند.

این جنبش با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که حکومت فعلی در حالی دروازه‌های تمام نهادهای آموزشی و تحصیلی را به‌روی زنان بستند که برای ترویج سیاست‌های «افراطی و قرون‌وسطایی»شان، صدها مدرسه‌ی دینی ایجاد کرده‌اند.

آنان با هشدار از مبدل‌شدن افغانستان به خواستگاه و کانون امن گروه‌های تندرو، از شهروندان افغانستان خواسته‌اند که در برابر سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ی حکومت فعلی سکوت نکنند و از حقوق و آزادی‌های بشری و اسلامی خود و فرزندان‌شان دفاع کنند.

در اعلامیه آمده است: «حکومت سرپرست خوب می‌داند که زنان بی‌سواد و بدور از تعلیم و تحصیل، هرگز قادر به پرورش نسل آگاه و آزاده نخواهند بود و این‌گونه زمینه شستشوی مغزی، سربازگیری و تداوم سیاست‌های افراطی آنان فراهم می‌گردد.»

این در حالی است که حکومت سرپرست پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب‌ را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده‌اند.

همچنین وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی در اواخر سال گذشته تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را نیز تعلیق کرد.

با این وجود مقام‌های حکومت فعلی بارها و بارها در نشست‌های مختلف اعلام کردند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران موقتی است، اما روشن نیست که چه زمانی این ممنوعیت پایان می‌یابد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -