ایران سازمانی را برای مدیریت مهاجرین تشکیل می‌دهد

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر حق‍‌آبه رود هیرمند و اخراج مهاجران افغانستانی از سوی ایران، احمد وحیدی، وزیر داخله ایران اعلام کرده است که کشورش سازمانی را جهت مدیریت بهتر مهاجران از جمله شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهد.

آقای وحیدی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا این موضوع را مطرح کرده است.

او گفت که طرح تشکیل این سازمان منتظر تصویب پارلمان ایران است.

وی علاوه کرد: «بخش زیادی از بحث، مربوط به شرایط کنونی [مهاجرین] افغانستان است و بسیاری از آن‌ها از بیم و هراسی که نسبت به جان خود داشتند، به ایران آمده‌اند.»

این مقام ایرانی گفت که بخشی از مهاجرین افغانستان هم دچار مشکلات اقتصادی هستند که ناچار شدند به ایران جهت یافتن کار و نان مهاجرت کنند.

وزیر امور داخله‌ی ایران افزوده است: «با این حال، برای تعیین چارچوب‌ها و ساماندهی این مهاجران، سازمان امور مهاجران پیش‌بینی شده است که با تصویب مجلس شورای اسلامی، مراحل ساماندهی بهتر خواهد شد.»

آقای وحیدی با اشاره به اینکه بخشی از مهاجران افغانستانی در راه میهن‌مان فداکاری کرده‌اند، افزود: «برخی از این اتباع نیز در مشاغلی مشغول به کار هستند که وزارت کار آن را قبول دارد.»

خبرگزاری ایرنا نوشته است که ایران از معدود کشورهای دنیا است که بیش از چهار دهه با اتباع خارجی ارتباط مستقیم دارد و طبق آمارهای رسمی در سال ۱۴۰۱ تعداد کل اتباع خارجی مجاز در جغرافیای کشور بیش از چهار میلیون نفر (۴۰۴۰۵۳۱) محاسبه شده است. البته آمارهای غیررسمی حضور اتباع خارجی را به مراتب بیشتر دانسته و تعداد آن‌ها را بین ۶ تا هفت میلیون تخمین زده و برآورد کرده‌اند.

قابل ذکر است که در پی تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، هزاران نفر از این کشور به‌دلیل فقر و بیکاری و تهدیدات بالقوه به‌گونه‌ی قانونی و غیرقانونی به کشورهای مختلف مهاجرت کرده‌اند.

همچنین شمار زیادی از مهاجران افغان در ایران از مسیر ترکیه و کشورهای اروپای شرقی عازم اروپای غربی شدند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -