سیگار: تهدید ماین برای کودکان خیلی بالاست

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

سیگار یا دفتر بازرس ویژه‌ی آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که ماین‌های منفجرنشده در سراسر افغانستان تا اکنون جان کودکان را تهدید می‌کند.

این سازمان در گزارشی نوشته است که نهادهای بشردوستانه‌ی همکار با سازمان ملل متحد در زمینه‌ی ماین‌پاکی تا اکنون بیش از ۱۳ میلیون مهمات منفجرنشده را در سراسر افغانستان پاکسازی کردند، اما تهدید، به‌ویژه برای کودکان خیلی بالا است.

در ادامه آمده است که در ماه مارچ سال جاری میلادی، بر اثر انفجار گلوله‌ی راکت در پل‌ علم، مرکز ولایت لوگر دو کودک کشته و دو کودک دیگر زخمی شدند.

در گزارش آمده است که این کودکان در حال بازی با این گلوله‌ی منفجرنشده بودند.

سیگار تاکید کرده است که حدود چهار هفته قبل از این رویداد، چهار کودک به شیوه‌ی مشابه در ولایت قندهار زخمی شدند.

دفتر بازرس ویژه‌ی آمریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که از سال ۱۹۸۹ میلادی تا اکنون ۴۶ هزار و ۶۰۰ غیرنظامی در افغانستان بر اثر انفجار ماین‌های جاسازی‌شده و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ، کشته یا زخمی شدند.

این نهاد تصریح کرد که به‌خاطر تداوم تهدیدهای ماین‌ و مواد انفجاری برای غیرنظامیان و کودکان، وزارت خارجه‌ی آمریکا به حمایت مالی از برنامه‌ی پاکسازی ماین ادامه می‌دهد.

قابل ذکر است که در طول چندین دهه جنگ در افغانستان، غیرنظامیان، به‌شمول کودکان، از عمده‌ترین قربانیان جنگ و خشونت‌ها در کشور بوده اند.

افغانستان یکی از کشورهایی است که به‌دلیل چندین دهه جنگ بالاترین اراضی آلوده به مواد منفجره را دارد.

براساس آمارهای موجود بیش از ۶۰۰ کیلومتر مربع خاک افغانستان ملوث به ماین و مهمات انفجاری است.

با این وجود کمیته صلیب سرخ نیز گفته بود که در جریان سال گذشته‌ی میلادی ۹۹۵ نفر در نتیجه‌ی انفجار ماین و مهمات منفجرناشده در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

از این میان، ۹۷ درصد غیرنظامیان و ۵۶ درصد از مجموع کل آنان، کودکان هستند که در پی ۴۵۰ انفجار ماین و مهمات منفجرناشده در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -