ائتلاف زنان معترض: به زندانیان زن تجاوز جنسی می‌شود اما قادر به شکایت نیستند

1 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به وضعیت زنان زندانی واکنش نشان داده و اعلام کردند که به شدت نگران شرایط وحشتناکی است که زندانیان زن در زندان‌های حکومت فعلی در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سمنگان با آن روبه‌رو هستند.

این ائتلاف امروز (سه‌شنبه، ۲ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که زنان زندانی در این ولایات در معرض نقض شدید حقوق بشر از جمله شکنجه جسمی، تجاوز جنسی و تحقیر قرار گرفته اند.

در ادامه آمده است: «متاسفانه، به دلیل خطرات امنیتی و عدم وجود میکانیزم‌های حفاظتی، قربانیان قادر به شکایت مستقیم در مورد این سوءاستفاده‌ها نیستند.»

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان با اسناد از گزارش رسانه‌ها گفته است که حدود ۹۰ زن توسط حکومت فعلی در این ولایت‌ها زندانی شده و مورد بدرفتاری و سوءاستفاده جنسی قرار گرفته اند.

در اعلامیه آمده است که از این میان ۱۶ نفر از زندانیان زن در نتیجه تجاوز جنسی مکرر باردار شده و  از سوی نیروهای حکومت فعلی مجبور به سقط جنین شده‌اند.

در ادامه تاکید شده است که خانواده‌های این زندانیان به دلیل عدم اجازه ملاقات با آن‌ها از اوضاع آنان آگاهی ندارند.

این ائتلاف تاکید کردند که کارمندان صحی در ولایت‌های فاریاب، سمنگان و جوزجان زنان متعددی را که به دلیل شکنجه و تجاوز جنسی دچار آسیب‌های شدید جسمی و روانی شده اند، درمان کرده اند.

براساس گفته‌های اعلامیه، این نمونه‌ی از نقض فاحش حقوق بشر و نقض صریح ارزش‌های حقوق بشری بین‌المللی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان  از یوناما هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهد تا فوراً تحقیقات کاملی را در مورد نقض حقوق بشر و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در زندان‌های حکومت فعلی انجام دهد و آنان را در برابر این جنایات پاسخگو قرار بدهد.

همچنین این ائتلاف تاکید کرد که اقدام سریع و پاسخگویی برای حفاظت از حقوق، کرامت و رفاه زنان افغانستان به خصوص زنانی که در زندان‌های حکومت سرپرست مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گیرند، باید در اولویت کاری جامعه بین‌المللی در افغانستان باشد.

در ادامه تاکید شده است که جامعه بین‌المللی باید در محکوم کردن این جنایات از سوی حکومت سرپرست و تضمین اجرای عدالت برای قربانیان متحد باشد.

این در حالی است که حکومت سرپرست از زمان تسلط‌اش بر افغانستان بارها اقدام به بازداشت خودسرانه‌ی فعالان حقوق زن، فعالان مدنی و خبرنگاران کرده‌ است.

براساس گزارشی که رسانه‌های مختلف و نهادهای حقوق بشری نشر کرده اند، دیده می‌شود که بسیاری از آنان در زندان‌های حکومت سرپرست به صورت خیلی وحشتناک شکنجه می‌شوند.

با این وجود تا اکنون نهادهای حقوق بشری ملی و بین‌المللی، موفق نشده اند که در این زمینه نظارت‌های دقیق و همه جانبه از زندان‌های حکومت فعلی داشته باشند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -