گروه (G7): باید «نقض سیستماتیک» حقوق بشر در افغانستان لغو شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به گروه هفت (G7)، از «نقض سیستماتیک» حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از سوی حکومت افغانستان ابراز نگرانی کرده و از حکومت فعلی خواستند که فرمان‌های غیرقابل قبول، به‌ویژه محدودیت علیه زنان و دختران افغان را لغو کنند.

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی در اعلامیه‌ی پایان نشست‌شان در هیروشیما؛ در مورد بی‌ثباتی، وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی افغانستان شدیداً هشدار داده است.

در اعلامیه از حکومت فعلی خواسته شده است که به تعهدات‌شان در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم پایبند باشد و اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان برای تهدید یا حمله علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

آنان تاکید کردند: «ما شدیدترین مخالفت خود را با نقض سیستماتیک حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توسط حکومت افغانستان ابراز می‌کنیم و خواستار لغو فوری تصمیمات غیرقابل قبول، به‌ویژه تصمیمات علیه زنان و دختران هستیم.»

رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی افزوده اند که افغان‌ها باید از مشارکت کامل، برابر و معنادار در تمام عرصه‌های زندگی برخوردار باشند. همچنان به کمک‌های بشردوستانه و خدمات اساسی دسترسی داشته باشند.

همچنین در بخشی از اعلامیه آمده است که رهبران گروه (G7) از حکومت سرپرست خواسته اند که به قطعنامه ۲۰۲۳/۲۶۸۱ و منشور سازمان ملل متحد، از جمله ماده ۸، احترام بگذارند و از فعالیت‌های بدون محدودیت سازمان ملل اطمینان دهند.

آنان تصریح کردند که به انتقال پیام‌های یکپارچه به حکومت افغانستان در هماهنگی با سایر شرکای بین‌المللی ادامه می‌دهند.

حکومت افغانستان تا اکنون به خواسته و نگرانی‌های رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی واکنش نشان نداده است.

احترام به حقوق بشر، لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران، تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم از شروط کشورها، از جمله غربی‌ها برای تعامل حکومت سرپرست است.

با این وجود بیش از ۶۰۰ روز است که دختران افغانِ بالاتر از صنف ششم از مکتب رفتن محروم شده‌اند.

همچنان زنان از حق کار در ادارات غیردولتی و آموزش در دانشگاه‌ها محروم شده و در گشت‌وگذار و پوشش نیز با محدودیت جدی مواجه‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -