عاملان ممنوعیت تحصیل؛ حکومت افغانستان خواستار کمک جهان به نظام تحصیلی شد

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

لطف‌الله خیرخواه، معین وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست از کشورهای جهان خواسته که با افغانستان در بخش «نظام تحصیلی» همکاری همه‌جانبه داشته باشند.

آقای خیرخواه در چارچوب هیآت حکومت سرپرست در نشست اقتصادی «روسیه – جهان اسلام» که برای مدت دو روز (۲۸ و ۲۹ ثور ) در شهر کازان تاتارستان برگزار شد، شرکت کرده و از کشورهای جهان خواستار همکاری در بخش نظامی تحصیلی شد.

در این نشست نمایندگان ۸۵ کشور جهان حضور داشتند.

وی در نشستی در کازان در مورد سیستم تعلیمی و تحصیلی افغانستان صحبت کرده و گفته است: «دشواری‌های دهه‌های اخیر مانعی در بهبود سیستم آموزشی افغانستان بوده است.»

او این نشست را بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های آموزشی کشورها دانست، اما از زمان بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان چیزی نگفت.

همچنین در اجلاس دیگری که در حاشیه این نشست در مورد آموزش برگزار شده بود، معین وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست و نمایندگان روسیه، چچن، تاجکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و اندونزیا حضور داشتند.

تاتارستان یکی از جمهوری‌های روسیه است.

در حالی معاون وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست خواستار همکاری جهان می‌شود که هفته‌ی گذشته مولوی خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر گفته بود: «ما در میدان علم خودکفا هستیم.»

او گفته بود: «ما هیچ ضرورتی نداریم که در خارج از کشور و از دیگر شیخ‌ها و علمای دین استفتاء کنیم.»

او این اظهاراتش را در مراسم «اختتامیه و دستاوردهای هفته صنعت» که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی افغانستان برگزار شده بود بیان کرد.

حکومت سرپرست در حالی خواستار کمک به نظام تحصیلی می‌شود که این حکومت خود یکی از مخالفان شدید علم عصری است، از زمان روی‌ کار آمدن آن در افغانستان دختران از رفتن به مکتب منع شدند، دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر بسته و زنان از کار و فعالیت محروم‌ شده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -