حکومت افغانستان و بهانه‌ی حجاب؛ بازداشت، لت‌وکوب، و تحقیر زنان در دایکندی

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

منابع مردمی در ولایت دایکندی می‌گویند که محتسبان اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست در جاده‌های شهر نیلی، مرکز این ولایت، زنان و دختران جوان را به‌ بهانه‌ی نداشتن حجاب، آزارواذیت و بازداشت می‌کنند.

منبع محلی امروز (جمعه، ۲۹ ثور) به رسانه گوهرشاد گفت که آزارواذیت زنان و دختران در جاده‌های عمومی و شهر‌ک‌نو شهر نیلی از چهار روز به این طرف به‌دلیل عدم رعایت پوشش مورد تایید این گروه آغاز شده است.

منبع با ابراز نگرانی گفت که محتسبان ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست با ایجاد ایست‌های بازرسی زنان و دختران جوان را به دلیل نپوشیدن حجاب خودساخته‌ی شان آزارواذیت کرده و بازداشت می‌کنند.

با این وجود مسوولان محلی حکومت سرپرست در ولایت دایکندی تا کنون آزار و اذیت دختران را نه رد و نه هم تایید کرده است. اما سید مصطفی صالح، رییس اطلاعات و فرهنگ دایکندی به رسانه گوهرشاد می‌گوید که نیروهای اداره امر به معروف به زنان و دختران بی‌حجاب توصیه‌ می‌کنند تا حجاب‌شان را رعایت کنند.

آقای صالح گفت که حدود چهار روز قبل نیز والدین زنان و دختران بی‌حجاب به ریاست اداره‌ی امر به معروف احضار شده و به آنان توصیه‌های لازم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که حجاب یک امر شرعی و اسلامی است؛ کسی که مسلمان باشد، باید حدود اسلام را مراعات کند. اگر کدام غیر مسلمان هم باشد، اما باید به قوانین افغانستان و مسلمان احترام داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد که مانند زن‌های غربی که در افغانستان در انجو‌ها وظایف اجرا می‌کنند، حجاب را مراعات می‌کنند. او تصریح کرد که آنان مسلمان نیستند،اما به قوانین احترام دارد.

زنان افغان باید به رواج‌های افغانستان، دین اسلام و قوانین کشور احترام داشته باشند و حجاب را مراعات کنند.

اما منبع ما از ولایت دایکندی می‌گوید: «حجاب بهانه‌‌ای است تا هزاره‌ها در این منطقه آسیب ببینند.

زنان ما حجاب اسلامی خود را رعایت می‌کنند، اما این گروه تبعیض قومی و مذهبی را دامن می‌زنند.»

این در حالی است که پیش از این نیز محتسبان امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست در دایکندی و دیگر ولایت‌های کشور زنان و دختران را به‌دلیل نداشتن حجاب مورد نظر شان توهین، تحقیر، لت‌وکوب و بازداشت کرده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -