نگرانی داکتران بدون مرز از افزایش مبتلایان به سوءتغذیه در هلمند «اکثر افغان‌ها توانایی تامین غذای اولیه‌‌شان را ندارند»

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

سازمان داکتران بدون مرز با ابراز نگرانی از افزایش آمار افراد مبتلا به سوءتغذیه، اعلام کرد که تیم‌ صحی این سازمان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند شاهد افزایش تعداد چشم‌گیری از بیماران مبتلا به سوءتعذیه هستند.

این سازمان در رشته‌ توییتی نوشته است که طی چهار ماه گذشته، یک‌هزار و ۶۱ کودک را در مراکز درمانی سوءتغذیه در هلمند تحت تحت درمان قرار دادند.

در ادامه آمده است که آمار افراد مبتلا به سوءتغذی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۲ درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سازمان داکتران بدون مرز در ولایت هلمند هشدار داده است که چالش دسترسی به خدمات صحی و همچنین بحران شدید اقتصادی، سوءتغذیه را تشدید می‌کند.

این سازمان تاکید کرده است درحالی که بسیاری از شهروندان افغانستان توانایی تامین غذای اولیه را ندارند، تامین هزینه‌ی سفر برای رسیدن به شفاخانه دشوار است.

یکی از داکتران مرکز داکتران بدون مرز درباره‌ی الیا (کودک چهار ساله) که ۱۱ روز تحت تداوی بوده، گفته است: «مادرش شیر نداشت و خانواده هم توانایی خرید غذا را نداشتند. او همیشه گرسنه بود.»

سازمان داکتران بدون مرز افزوده است که بیماران باید بتوانند در نزدیکی خانه‌ی خود درمان دریافت کنند.

در توییت این سازمان نوشته شده که برای سهولت در دسترسی به خدمات صحی، سرمایه‌گذاری قابل توجه و فوری و بهبود زیرساخت‌های صحی در ولسوالی‌ها ضروری است.

با این وجود قبلاً اوچا یا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل برای افغانستان گفته بود که چهار میلیون افغان به سوءتغذیه‌‌ی شدید و نسبتا حاد مبتلا هستند.

این سازمان تاکید کرده بود که این چهار میلیون نفر شامل ۸۷۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و ۲.۳ میلیون کودک نسبتا حاد و ۸۴۰ هزار زن باردار و شیرده می‌شود.

با تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، فقر و گرسنگی در کشور افزایش یافته است.

براساس آمارهای سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -