۶۰ درصد از خانواده‌های افغانستان با کمبود آب مواجه اند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

اوچا یا دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان می‌گوید، شمار خانواده‌هایی که در افغانستان با کمبود آب مواجه‌اند، از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است.

اوچا امروز (یک‌شنبه، ۲۴ ثور) در توییتی نوشته است که تغییرات آب‌وهوایی دسترسی به آب را در سراسر افغانستان کاهش می‌دهد.

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان تاکید کرد که در سال ۲۰۲۳، حدود ۴۷۹.۴ میلیون دالر برای رسیدگی به بحران آب و فاضلاب در افغانستان نیاز است.

این در حالی است که چندی قبل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده بود که کمتر از ۳۰ درصد جمعیت افغانستان به آب آشامیدنی سالم و پاک دسترسی دارند.

در بسیاری از مناطق افغانستان مردم تا اکنون از آب حوض‌ها، رودخانه‌ها و کاریزها استفاده می‌کنند که این آب معمولاً برای زراعت و مال‌داری مورد استعمال قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش اداره‌ی مرکزی آمار افغانستان، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد از آب‌های آشامیدنی کشور به مدفوع، آلوده‌ بوده است.

همچنین سازمان ملل در گزارشی درباره‌ی «بحران جهانی آب»، «کمبود قریب‌الوقوع آب» ناشی از مصرف بی‌رویه و آلودگی و تغییرات آب و هوایی هشدار داده است.

در این گزارش آمده بود: «جهان چشم‌ بسته در مسیری خطرناک گام بر می‌دارد و عملاً با مصرف بیش از حد آب و ادامه‌ی سیاست‌های توسعه‌ی ناپایدار، بحران جهانی را دامن می‌زند.»

افغانستان طی چند سال اخیر با خشک‌سالی شدید مواجه بوده است. بارندگی‌های سیل‌آسا ناشی از تغییرات اقلیمی نیز باعث تخریب منابع آبی در کشور شده است.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -