افغانستان بیش از ۴ میلیون نفر آواره‌ داخلی دارد

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

مرکز نظارت بر آوارگان داخلی در ژنو با نشر گزارشی اعلام کرده است که شمار آوارگان داخلی در افغانستان تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به چهار میلیون و ۳۹۴ هزار نفر افزایش یافته بوده که به دلیل منازعات، بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی آواره شده و برای یافتن مکان‌های امن و پناهگاه تلاش می‌کنند.

این مرکز در گزارش اش نوشته است که شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷۱.۱ میلیون نفر رسیده است که حاکی از افزایش ۲۰ درصدی آن در مقایسه با سال گذشته است.

در ادامه آمده است که نزدیک به سه چهارم آوارگان داخلی جهان تنها در ۱۰ کشور سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اوکراین، کلمبیا، اتیوپی، یمن، نیجریه، سومالی و سودان زندگی می‌کنند.

طبق معلومات مرکز نظارت بر آوارگان دخلی، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۷۲۳ هزار نفر بر شمار آوارگان داخلی افغانستان افزوده شده است که بیشترین آمار ثبت شده توسط این مرکز از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۰۸ است.

در ادامه آمده است که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۲ هزار نفر به دلیل خشونت و منازعه و ۲۲۰ هزار نفر دیگر نیز به دلیل بلایای طبیعی بر شمار آوارگان داخلی افغانستان افزوده شده است.

همچنین شورای پناهندگان ناروی گزارش داده است که افغانستان از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی با بیش از چهار میلیون بیجاشده‌ی داخلی در جنوب آسیا جایگاه نخست را دارد.

این در حالی است که در کنار بیجا شدگان داخلی، موج گسترده‌ی اخیر مهاجرت افغان‌ها به ایران، پاکستان و کشورهای دیگر پس از بازگشت حکومت سرپرست به قدرت در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -