چین: حکومت افغانستان سیاست‌های زن‌ستیزانه و افراطی را متوقف کند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

وانگ ونبین، سخنگوی وزیر خارجه چین یک‌بار دیگر از حکومت سرپرست خواسته است که سیاست‌های افراطی خود علیه زنان و دختران افغانستان را متوقف کند.

آقای ونبین این سخنان را پس از نشست بین وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان مطرح کرده و یک ‌بار دیگر خواهان کنار گذاشتن سیاست‌های زن‌ستیزانه حکومت فعلی شده و از سران حکومت خواسته است که سیاست‌های افراطی محروم‌سازی زنان از آموزش و زندگی اجتماعی را متوقف کنند.

او تاکید کرد که جامعه‌ی جهانی از حکومت افغانستان انتظار دارد تا با اتخاذ سیاست‌‌های داخلی و خارجی میانه‌رو، در بخش حقوق زنان و کودکان پیشرفت بیشتری داشته باشد.

این مقام چینی در حالی خواستار کنار گذاشتن سیاست‌های زن‌ستیزانه از سوی حکومت فعلی شده که این حکومت با تسلط بر افغانستان زنان و دختران را از تمام حقوق شان محروم کرده و هر روز محدودیت‌های شدیدتری بر زنان و دختران وضع می‌کند.

همچنین وی در بخشی از صحبت‌هایش از حکومت سرپرست خواسته که نگرش قاطع‌تری در مبارزه با تروریزم اتخاذ کند تا نتایج ملموس‌تری حاصل شود.

او گفت: «چین به عنوان یک همسایه قدیمی، معتقد است که افغانستان نباید از جامعه‌ی بین‌المللی کنار گذاشته شود.»

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود که روند صلح و بازسازی افغانستان باید مورد تشویق قرار گیرد و به حاکمیت و تمامیت ارضی آن احترام گذاشته شود.

این در حالی است که چین از زمان تسلط حکومت فعلی بر افغانستان با هدف دسترسی به منابع طبیعی افغانستان روابط نزدیکی با این حکومت برقرار کرده است؛ اما این کشور به دلیل تهدیدات امنیتی و تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و سایر دولت‌های غربی برای آغاز پروژه‌های خود در افغانستان با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

با این وجود بیش از ۵۹۰ روز است که حکومت افغانستان دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را مسدود کرده است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی در تاریخ ۲۹ قوس سال گذشته اعلام کرده بود که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست این وزارت، تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند.

به تعقیب این محدودیت‌ها، وزارت اقتصاد کشور کار زنان در موسسات داخلی و بین‌المللی را منع کرد. در آخرین مورد زنان و دختران از کار در دفاتر سازمان ملل نیز منع شده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -