قطر ۸۹ مرکز صحی را در ۱۱ ولایت افغانستان حمایت مالی می‌کند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

صندوق انکشافی قطر اعلام کرد که ۸۹ مرکز صحی در ۱۱ ولایت افغانستان را حمایت مالی می‌کند تا آنان برای مردم به ویژه زنان و کودکان خدمات صحی ضروری را ارائه کنند.

صندوق انکشافی قطر و سازمان جهانی صحت با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته است که این کمک مالی دوا و امکانات مراقبت‌های ابتدایی صحی به مراکز صحی در ولایت‌های هلمند، دایکندی، غور، فراه، سمنگان، زابل، تخار، بغلان، میدان وردک، پکتیکا و نورستان فراهم و توزیع می‌شود.

در ادامه آمده است که از این دواها و امکانات برای جلوگیری و درمان بیماری‌های ولادی، مراقبت‌های صحی باروری و زایمان، مراقبت از نوزادان و جلوگیری از مرگ‌ومیر کودکان استفاده خواهد شد.

در اعلامیه تاکید شده است که سازمان جهانی صحت با این کمک قطر در زمینه‌ی رشد ظرفیت کارکنان صحی و بهبود زنجیره‌ی تدارکات طبی تلاش خواهد کرد.

اعلامیه به نقل از خلیفه بن جاسم الکواری،‌ رییس عمومی صندوق انکشافی قطر نوشته است: «دولت قطر در خط مقدم حمایت جهانی از مردم افغانستان می‌ایستد. چشم به راه هستیم تا از طریق حمایت از بخش صحت، دستاوردهای ملموس را در زمینه‌ی بهبود معیشت افغان‌ها شاهد باشیم.»

همچنین لو دپینگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته است که این کمک دولت قطر، سبب ارتقای ظرفیت برای ارائه خدمات به مردم به خصوص زنان، کودکان و سالمندان که آسیب‌پذیرتر هستند، خواهد شد.

با این وجود سازمان ملل متحد چندی پیش هشدار داده بود که اگر در بخش سلامت مادران در افغانستان اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تا سه سال دیگر ممکن هزاران مادر باردار در این کشور با تهدید مرگ مواجه شوند.

این سازمان تخمین زده بود که هر ماه، ۲۴هزار زن در مناطق دورافتاده‌ی افغانستان زایمان می‌کنند و آن‌ها به پرستاران ماهر چون قابله‌ها، به ویژه در زمان بحران بشری نیاز دارند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -