نی در واکنش به وعده‌ی حمایت مالی حکومت از رسانه‌ها: نباید استقلالیت رسانه‌ها تحت الشعاع قرار گیرد

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

نی یا نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان در واکنش به ادعاهای حکومت سرپرست مبنی بر حمایت مالی از رسانه‌ها، گفته است که این کار نباید استقلالیت رسانه‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.

نی امروز (دوشنبه، ۱۸ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست اخیراً طی نشستی با خبرنگاران در ولایت غزنی وعده داده است که این وزارت روی طرحی کار می‌کند تا رسانه‌ها از امتیازات مالی دولتی برخوردار شوند.

این نهاد تاکید کرده است که نی از این طرح وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست مشروط به اجرایی‌شدن آن استقبال می‌کند و در عین زمان ملاحظات و نگرانی‌هایی در خصوص این طرح دارد.

نی افزوده است که امتیاز در نظر گرفته‌شده باید به‌صورت همگانی برای تمام رسانه‌ها، بدون کدام محدودیت زمانی و مکانی یکسان باشد.

نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان علاو کرد که امتیاز باید به‌صورت عادلانه و نظر به نیاز رسانه، نوع فعالیت رسانه، تعداد کارکنان رسانه، محتوای تولیدی رسانه و محدوده‌ی جغرافیایی رسانه سنجیده شود.

همچنین در ادامه آمده است: «امتیاز باید بلا عوض باشد و فعالیت، اسقلالیت و محتوای کاری رسانه را تحت شعاع قرار ندهد.»

این نهاد گفته است که هدف از ارائه‌ی امتیاز برای رسانه‌ها رشد رسانه‌ها، تقویت آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات باشد، نه محدود کردن یا اعمال سانسور بالای محتوای تولیدی در رسانه‌ها.

نی همچنان از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت خواسته است که این طرح و هدف آن را رسماً به رسانه‌ها ابلاغ کنند تا همه رسانه‌ها در مرکز و ولایات در جریان قرار گیرند.

این نهاد تاکید کرده است که انتظار دارد وزارت اطلاعات و فرهنگ برای اجرایی‌شدن این طرح بکوشد و زمینه‌ی حمایت از رسانه‌ها را بیشتر مساعد سازد تا شاهد متوقف شدن بیشتر رسانه‌ها و بی‌کار شدن خبرنگاران نباشد.

این نهاد از نهاد‌‌های ملی و بین‌المللی نیز خواسته است که همکار و حمایت‌کننده‌ی رسانه‌ها باشند و نگذارند ارزش‌هایی چون آزادی بیان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی عامه در افغانستان نابود شوند.

این در حالی است که پس تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، حدود نیمی از ۶۰۰ رسانه‌ی فعال در کشور به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده و مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -