با گذشت نزدیک به دو سال ۸۶ درصد خبرنگاران زنِ افغان بیکار شدند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

سازمان گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرده که پس از تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، ۸۶ درصد از کارمندان زن در رسانه‌های این کشور کارهای‌شان را از دست دادند.

این سازمان با نشر گزارشی گفته است که با تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست بر افغانستان، خبرنگاران زن در کشور زیر فشار بیشتری قرار گرفته و از هر پنج کارمند زن، چهار تن‌شان بیکار شدند.

در گزارش تاکید شده که تحولات جاری پیامدهای جدی‌ای برای آزادی رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران، به خصوص زنان داشته است.

در ادامه آمده است: «در افغانستان تحت کنترل حکومت فعلی پرداختن به بسیاری از موضوعات، از جمله مسایل مذهبی، جایگاه زنان و حقوق بشر دشوار یا غیرممکن شده و به خط قرمز تبدیل شده است.»

خبرنگاران بدون مرز با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان گفته که وازرت‌های حکومت فعلی، به‌ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ، ریاست استخبارات، وزارت امر به معروف و مرکز رسانه‌های حکومت به خبرنگاران اخطاریه می‌فرستند.

این سازمان در ادامه افزوده است که سه ماه پس از سقوط کابل به دست حکومت سرپرست، ۴۳ درصد رسانه‌های افغانستان نیز متوقف شده است.

این در حالی است که مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده بود که در جریان ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل، ۶۴ درصد افزایش یافته است.

این مرکز در گزارش گفته است که موارد ثبت‌شده در ۱۲ ماه اخیر، شامل جان‌باختن حسین نادری، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان و زخم‌برداشتن حداقل ۲۱ خبرنگار، شش مورد خشونت فیزیکی، ۱۱۵ مورد تهدید و ۷۰ مورد بازداشت خبرنگاران می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که از آن جمله مرتضی بهبودی همچنان در زندان هست.

این گزارش می‌گوید که پس از تسلط حکومت فعلی حدود نیمی از ۶۰۰ رسانه‌ی فعال در کشور به‌دلیل محدودیت‌های حکومت سرپرست و مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -