ریچارد بنت: زنان خبرنگار افغان با خطرات جانی اطلاع‌رسانی می‌کنند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام کرد که زنان خبرنگاران در این کشور در شرایط اسفناک اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آقای بنت امروز (چهارشنبه، ۱۳ ثور) در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه‌ها در توییترش این موضوع بیان کرده است.

۳می برابر است با ۱۳ ثور، این روز به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات نام‌گذاری شده است.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: «در روز جهانی آزادی مطبوعات به رسانه‌های افغانستان، بیش از همه زنان خبرنگار که با وجود محدودیت‌های اسفناک و خطرات جانی به اطلاع‌رسانی ادامه می‌دهند، ادای احترام می‌کنم.»

او در این پیامش از حکومت سرپرست خواسته است که به رسانه‌های «آزاد، کثرت‌گرا، مستقل و فراگیر» احترام بگذارد.

قابل ذکر است که حکومت فعلی پس از تسلط بر افغانستان، بیشترین محدودیت‌ها را بر کارمندان زن در رسانه‌های این کشور وضع کرده‌ است.

این در حالی است که مرکز خبرنگاران افغانستان هشدار داده است که پس از تسلط حکومت فعلی حدود نیمی از ۶۰۰ رسانه‌ی فعال در کشور به‌دلیل محدودیت‌های حکومت سرپرست و مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند.

در این مدت زمانی صدها خبرنگار یا بیکار شده و یا کشور را ترک کرده‌اند. خبرنگاران زن بیشتر از خبرنگاران مرد از این تحولات متأثر شده‌اند.

همچنین چند روز پیش، نیروهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت فعلی در غزنی به رسانه‌های محلی این ولایت هشدار داده بودند که از نشر اعلانات تجارتی ضبط شده با صدای زنان، خودداری کنند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -