سه دانشگاه ایران برای دانشجویان دختر افغان پذیرش می‌دهد

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

وحید حدادی اصل، معاون وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل اعلام کرد که سه دانشگاه تک جنسیتی این کشور آماده‌ی پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی هستند و حدود ۴۰ هزار دانشجوی افغان نیز مصروف تحصیل در ایران می‌باشند.

آقای حدادی با بیان این‌که محدودیتی برای جذب دانشجویان دختر افغانستانی در ایران وجود ندارد، گفت که هر دانشجوی خارجی که وارد کشور می‌شود باید پاسپورت یا کارت رسمی اقامت داشته باشد.

او در ادامه تاکید کرد که اگر این مدارک هویتی که از سوی وزارت کشور و خارجه اعلام شده، برای دانشجویان خارجی وجود نداشته باشد، امکان تحصیل نیز وجود ندارد.

وی می‌گوید: «تغییری در سیاست وزارت علوم ایران برای جذب دانشجوی خارجی نیست، اما به هر حال جذب دانشجو در هر دانشگاه یا شهر خاص، حساب کتاب خود را دارد. وزارت علوم باید این موضوع را بررسی کند. بنابراین، جذب دانشجو در هر شهری باید بر اساس محدودیت‌ها و قوانین خود اتفاق بیفتد.»

معاون وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل تاکید کرد: «سیاست وزارت علوم نیز در برابر دانشجویان خارجی اعم از دانشجویان افغانستانی به این صورت است که اگر سقف پذیرش دانشجو از نظر خوابگاه، هوتل و غیره در یک شهری پر شد، از پذیرش دانشجو در آن دانشگاه و شهر ممانعت کند و دانشجویان می‌توانند شهرها یا دانشگاه‌های دیگر کشور را برای تحصیل انتخاب کنند. بنابراین این موضوع امنیتی نیست.»

آقای حدادی تاکید کرد که در حاضر حدود ۴۰ هزار دانشجوی افغانستانی در کشور ایران مشغول تحصیل هستند.

او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات مالی دانشجویان افغانستانی گفت: «ما به دنبال حل مشکل مالی این دانشجویان هستیم، ضمن این‌که بسیاری از دانشجویان افغانستانی علاقمند هستند به شکل مجازی در کشور تحصیل کنند. بعد از اعمال محدودیت تحصیل برای دختران افغانستانی سه دانشگاه تک جنسیتی ما (الزهرا، کوثر و حضرت معصومه) اعلام آمادگی کردند تا دانشجویان متقاضی را پذیرش کنند.»

این در حالی است که بیش از ۵۹۰ روز است که دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم مسدود است.

همچنین وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی در تاریخ ۲۹ قوس سال گذشته اعلام کرده بود که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست این وزارت، تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم حکومت افغانستان با واکنش‌های زیاد‌ داخلی و خارجی مواجه شده است. شماری از کشورهای اسلامی این دستور حکومت فعلی را خلاف آموزه‌های اسلامی خوانده و از حکومت افغانستان خواستند که فوراً این تصمیم اش را لغو کند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -