گوترش به حکومت افغانستان: تمام محدودیت‌ها علیه زنان و دختران را لغو کنید

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

در آستانه‌ی نشست مشورتی در مورد به رسمیت شناختن حکومت سرپرست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که حکومت افغانستان باید تمام محدودیت‌های مربوط به حق کار زنان و دختران افغان را لغو کند.

آقای گوترش ناوقت شب (شنبه، ۹ ثور) در توییتی نوشته است: «برگرداندن تمام اقداماتی که حقوق زنان را برای کار محدود می‌کند، کلیدی برای دست‌یابی به میلیون‌ها نفر در افغانستان است که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

او بیان کرد که افغان‌ها به کمک‌های فوری نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل افزوده است که کارمندان زن خدمات نجات‌بخش زندگی را برای زنان و دختران در افغانستان فراهم می‌کنند و حضور آنان در روند کمک‌رسانی ضروری است.

با این وجود استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است که نشست دوحه که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ی جاری برگزار شود.

آقای دوجاریک می‌گوید که اشتراک کنندگان در این نشست به دنبال تمرکز بر «تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک راه پایدار رو به جلو در افغانستان» هستند.

سازمان ملل اعلام کرده است که در این نشست از اعضای حکومت سرپرست دعوت نشده است. در کنار آن هیدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر نیز گفته است که علی‌رغم درخواست‌های مکرر، در نشست دوحه از آدرس زنان افغانستان هیچ زنی دعوت نشده است.

خانم بار تاکید کرده بود که نشست دوحه به رهبری سازمان ملل متحد برای زنان افغانستان و آینده‌ی کشورشان کلیدی است.

این درحالی است که دو روز پیش شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه‌ای، ممنوعیت کار زنان برای دفاتر این سازمان از سوی حکومت فعلی را محکوم کرد.

در این قطع‌نامه از اعضای حکومت افغانستان خواسته شده است که به سرعت محدودیت‌های وضع‌شده را لغو کنند.

همچنین روز جمعه هفته‌ی گذشته وزارت امور خارجه‌ی حکومت سرپرست به درخواست شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داده و گفته بود که ممنوعیت کار زنان یک موضوع اجتماعی داخلی افغانستان است و بر سایر کشورهای خارجی تأثیر نمی‌گذارد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -