فعالان مدنی و سیاسی به سازمان ملل: حکومت افغانستان تغییر نکرده و با امتیاز سیاسی تغییر نمی‌کند

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی افغانستان با فرستادن نامه‌ی سرگشاده به آدرس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته اند که با هرگونه ایده‌ی تسهیل به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست توسط کشورهای عضو این سازمان مخالف می‌باشند.

این نامه را که ۸۱ تن از از فعالان مدنی، سیاسی، روشنفکران و دانشگاهیان افغانستان امضاء کرده اند، خواستار لغو این نشست شدند.

امضاکنندگان این نامه از اظهارات و توجیهات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل که در دانشگاه پرینستون آمریکا مطرح کرده، خشمگین هستند و آن‌را مغایر با ارزش‌های اصلی مندرج در منشور سازمان ملل می‌دانند.

آنان همچنین گفته‌اند که این اظهارات اصول جهانی بودن و غیرقابل انکار بودن حقوق بشر را که توسط اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر ترویج می‌شود، نقض و به آرمان‌ها و مبارزات مردم افغانستان که برای کشور آزاد، کثرت‌گرا و برابر تلاش می‌کنند، خیانت می‌کند.

با توجه به این نگرانی‌ها، آنان در این نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته است: «از برگزاری نشست ویژه‌ای در دوحه که قرار است به تاریخ ۱ تا ۲ می برای بحث در مورد راه‌های احتمالی برای به رسمیت شناختن حکومت فعلی در دوحه برنامه‌ریزی شود، خودداری کنید.»

آنان تاکید کردند که از اقدامات حکومت سرپرست در طول دو دهه‌ی گذشته به این درک رسیده‌اند که بعید است آنان سیاست‌ها یا ایدئولوژی خود را به‌خاطر مصلحت‌های سیاسی تغییر بدهند.

همچنین در نامه آمده است که حکومت افغانستان با «امتیاز سیاسی» تغییر نمی‌کند.

فعالان مدنی، سیاسی، روشنفکران و دانشگاهیان افغانستان به این باور هستند که گسست بین مردم افغانستان و حکومت از هر زمان دیگری بیشتر شده است. درحالی که مردم تحت حاکمیت حکومت فعلی رنج می‌برند، اما مقامات بر تحکیم پایه‌های حکومت غیرقانونی و پیشبرد اهداف خودشان مشغول هستند.

در این نامه تصریح شده است: «از زمان بازگشت حکومت فعلی به قدرت در ماه آگست ۲۰۲۱، آن‌ها به طور سیستماتیک حقوق اساسی بشری بیش از سی میلیون شهروند افغانستان را نقض کرده‌اند. زنان که حداقل نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، از عرصه عمومی حذف شده اند.»

امضاکنندگان این نامه از سازمان ملل متحد و دیگر میانجی‌گران بین‌المللی خواسته‌اند که اراده‌ی مردم افغانستان را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.

نشست دبیرکل سازمان ملل با نمایند‌گان کشورها به تاریخ‌های ۱۱ و ۱۲ ثور در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود.

برگزاری این نشست با انتقادهای تند داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. با این وجود سخنگوی گوترش در واکنش به انتقادهای گسترده سیاستمداران و فعالان مدنی کشور از این نشست، گفته است که محور اصلی دیدار سرمنشی ملل متحد، هماهنگ کردن تلاش‌های نمایندگان کشورها برای افغانستان و ارسال پیام واحد به حکومت سرپرست می‌باشد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -