به نام مهاجر افغان، به کام دولت؛ ایران خواستار بیشتر کمک‌های بین‌المللی شد

1 سال قبل
زمان مطالعه 1 دقیقه

عبدالله مبینی، رییس سازمان ملی مهاجرت ایران اعلام کرده است که ۵۵ درصد کل مهاجرین افغانستانی در ایران حضور دارند، اما کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی برای رسیدگی به این مهاجران ناکافی است.

آقای مبینی از «بی‌عدالتی» در کمک‌های بین‌المللی به مهاجرین انتقاد کرده و گفته که شاید «بخشی از قصور خود ما» در این مساله نقش داشته باشد و باید نوعی برخورد می‌شد که این‌گونه نباشد.

او بیان کرد که در سال‌های گذشته «تغییراتی در سطح منطقه» باعث مهاجرت‌های گسترده به ایران شده است و نیاز است در این زمینه در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای امور اتباع تغییرات انجام بگیرد.

وی می‌افزاید که برخی از کشورها به‌شمول ترکیه و امارات متحده‌ی عربی به پدیده «مهاجرت» به‌عنوان «یک سرمایه اجتماعی» نگاه می‌کنند و از جنبه‌های مختلف آن استفاده می‌کنند.

رییس سازمان ملی مهاجرت ایران با انتقاد از طرز نگاه رایج به مهاجران در ایران گفته است: «ما مرکزی نداشتیم که تحلیل کند که پدیده مهاجرت می‌تواند چه سودی برای ایران داشته باشد.»

به گفته‌ی او ایران تاکنون بیش‌تر به ابعاد «تهدیدمحور مهاجرت» پرداخته است.

این اظهارات مقام ایرانی در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر دست‌کم پنج میلیون مهاجر اهل افغانستان در ایران زندگی می‌کنند.

در سال‌های گذشته موضوع مهاجران افغان در ایران بارها خبرساز شده و بسیاری از نبود یک نظام اساسی برای مدیریت، بدرفتاری، تبعیض، محدودیت و اخراج مهاجران افغان از دولت این کشور انتقاد کرده‌اند.

موج گسترده‌ی اخیر مهاجرت افغان‌ها به ایران و کشورهای دیگر پس از بازگشت حکومت سرپرست به قدرت در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شد. این در حالی است که در چند ماه  اخیر شمار زیادی از افغان‌ها به گونه‌ی اجباری از این کشور اخراج شدند.

بر اساس آمارها تنها در یک ماه گذشته نزدیک به ۵۴ هزار مهاجر افغان به شکل اختیاری و اجباری از ایران به افغانستان برگشت داده شدند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -