تاکید کرزی و رییس یوناما بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در دیدار با رزا اوتانبایوا، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران تاکید کرده‌اند.

آقای کرزی شب گذشته (دوشنبه، ۴ ثور) در توییترش نوشته است که با خانم اوتانبایوا دیدار کرده و در این دیدار، دو طرف در مورد وضعیت جاری افغانستان، به‌ویژه درباره‌ی بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و لغو ممنوعیت کار زنان در ادارات و موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی گفتگو کرده‌اند.

او در ادامه نوشته است که برای تامین صلح و ثبات دایمی در کشور، آغاز گفتمان ملی در افغانستان ضروری دانسته شده و در مورد نشست قریب‌الوقوع ‎دوحه و انتظارات مردم افغانستان از جامعه‌ی بین‌المللی نیز در این دیدار بحث شده است.

در حالی خانم اوتانبایوا و آقای کرزی در مورد بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران تاکید می‌کنند که اخیرا امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که قرار است هفته‌ی آینده آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان با نمایندگان ویژه‌ی کشورها برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر بر روی به رسمیت‌شناختن حکومت سرپرست بحث و گفتگو کنند.

اظهارات خانم محمد با واکنش‌های شدید از سوی زنان و دختران افغانستان، فعالان مدنی و حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است.

زنان و دختران افغان اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل متحد را لابی‌گری برای حکومت سرپرست خوانده و آن را به شدت محکوم کردند.

در همین حال، شورای جهانی هزاره‌‌ در رابطه به تدویر نشست سازمان ملل متحد برای بحث و بررسی به رسمیت شناختن حکومت افغانستان با نشر دادخواستی فراخوان تظاهرات را در سراسر جهان داده است.

این شورا گفته است که همگام با سایر نهادهای قومی افغانستان؛ خواهان تامین حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان، مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان، مردان و اقوام به حاشیه رانده‌شده در این کشور است.

با این وجود استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که بر اساس منشور این سازمان،‌ به رسمیت شناخته‌شدن یک دولت صلاحیت کشورهای عضو ملل متحد است.

این‌همه درحالی اتفاق می‌افتد که حکومت سرپرست چند هفته پیش، زنان و دختران افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان منع کرده است. اکنون کارمندان سازمان ملل متحد در افغانستان خانه‌نشین هستند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -