شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در دایکندی ۵۳ درصد افزایش یافته است

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

مسوولان محلی در ولایت دایکندی می‌گویند که خشک‌سالی، فقر، تطبیق نشدن پروژه‌های خدماتی، عدم دسترسی مردم به خدمات صحی و نبود امکانات صحی سبب شده است که شمار کودکان مبتلایان به سوءتغذیه در این ولایت، طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۳ درصد افزایش یابد.

زین‌الله تیموری، مدیر عمومی بخش تغذی و مسوول نشراتی ریاست صحت عامه‌ی دایکندی امروز (یک‌شنبه، ۲۰ حمل) به رسانه گوهرشاد گفت که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار و ۹۵۱ کودک و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶ هزار و ۳۴۶ کودک مبتلا به سوءتغذیه در این مرکز صحی ثبت شده است. این آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان ۵۳ درصد افزایش یافته است.

آقای تیموری بیان کرد که ۱۱ تیم صحی در سراسر دایکندی مشغول تداوی کودکان مبتلا به بیماری سوءتغذیه هستند.

به گفته‌ی او همچنان ۵۸ آشیانه‌ی صحی در این ولایت برای کودکان سوءتغذی خدمات مراقبتی و صحی ارائه می‌کنند.

وی تاکید کرد که در قالب ریاست صحت عامه‌ این ولایت هشت موسسه نیز در بخش‌های مشورت‌دهی و درمان بیماران مبتلا به سوءتغذیه، کار می‌کنند.

مدیر عمومی بخش تغذی و مسوول نشراتی ریاست صحت عامه‌ی دایکندی افزود که باشنده‌گان این ولایت با چالش عدم دسترسی به پزشکان متخصص روبه‌رو هستند.

همچنین آقای تیموری در بخشی از صحبت‌هایش از موسسات کمک‌رسان خواست که روند توزیع کمک‌های بشر‌دوستانه‌شان را در ولایت دایکندی ادامه دهند.

او می‌گوید که مردم این ولایت با فقر و تنگ‌دستی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند کمک‌های بیشتر هستند.

وی افزایش‌ کمک‌های انسان‌دوستانه و بودجه در بخش مبارزه با سوءتغذیه در کودکان را، مهم‌ترین راهکار برای کاهش شمار مبتلایان به این بیماری، عنوان کرد.

پیش از این، سازمان جهانی صحت گفته بود که در سال روان میلادی، حدود ۸۷۵ هزار کودک و ۸۴۰ هزار مادر در سراسر افغانستان در معرض سوءتغذیه‌ی شدید قرار دارند.

این سازمان می‌گوید که ۸۷۵ هزار کودک در معرض سوءتغذیه‌ی حاد و بیش از ۲.۳ میلیون کودک و ۸۴۰ هزار زن باردار و مادر شیرده، در معرض سوءتغذیه‌ی نسبتاْ شدیدی قرار دارند.

در ادامه آمده است که از بین ۸۷۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی حاد، حدود ۱۲۵ هزار کودک آن دارای عوارض جسمانی (معیوب) هستند.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -