یونیسف: بدون کارمندان زن فاجعه‌ انسانی در افغانستان تشدید می‌شود

1 سال قبل
زمان مطالعه 0 دقیقه

در ادامه‌ی واکنش‌ها به ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان، یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان این سازمان گفته است که کارمندان زن برای موفقیت کار در این نهاد نقش حیاتی دارند. بدون آن‌ها فاجعه‌ی انسانی در داخل افغانستان تشدید می‌شود.

یونیسف امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ حمل) با نشر اعلامیه‌ای در توییترش گفته است که تصمیم حکومت سرپرست برای منع کار زنان در ادارات سازمان ملل در افغانستان نامعقول و گیج‌کننده است.

این نهاد تاکید کرده است: «کارمندان زن برای موفقیت کار ما حیاتی هستند. بدون آن‌ها، فاجعه انسانی در داخل افغانستان تشدید خواهد شد و کودکان بیشتری خواهند مرد.»

یونیسف ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل متحد را تجاوز دیگری از سوی حکومت فعلی بر حقوق اساسی زنان و دختران عنوان کرده و افزوده است که این تصمیم کمک‌رسانی بشردوستانه در افغانستان را تضعیف می‌کند.

یونسف افزوده که: «زنان افغانستان رگ حیاتی پاسخ بشردوستانه ما هستند. آن‌ها منحصر به فرد و ماهر هستند که به کودکان، زنان، بیماران، سالمندان و کسانی که دارای معلولیت اند، می‌توانند دسترسی داشته باشند.»

در اعلامیه تاکید شده است که کارمندان زن به افرادی دسترسی دارند که همکاران مرد آنان به آن‌ها دسترسی ندارند.

به گفته‌ی یونیسف، آنان متخصصان تغذیه، سلامت جامعه و مددکاران اجتماعی، معلمان، واکسیناتوران، پرستاران، پزشکان و بسیاری موارد دیگر هستند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل علاوه کرد که یونیسف در صدد رسید‌گی به نیاز‌های ۱۹ میلیون کودک در سال جاری در افغانستان است که بدون کارمندان زن فاجعه‌ی انسانی در این کشور تشدید می‌شود.

یونیسف با محکوم کردن شدید تصمیم جدید حکومت سرپرست، خواستار لغو این تصمیم و دیگر محدودیت‌های وضع شده بر آموزش و کار زنان شده است.

یونیسف در حالی این تصمیم را محکوم می‌کند که روز سه شنبه هفته‌ی جاری، حکومت سرپرست در ننگرهار کارمندان زن این سازمان را از فعالیت منع کرد.

یوناما یا هیات سازمان ملل متحد در افغانستان درباره‌ی این ممنوعیت ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که نهادهای سازمان ملل نمی‌توانند بدون کارمندان زن فعالیت کنند و کمک‌های حیاتی ارائه دهند.

مقامات حکومت سرپرست تا اکنون در این مورد چیزی نگفته است.

حکومت سرپرست سال گذشته خورشیدی نیز طی مکتوبی، زنان را از کار در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی منع کرد.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه ها
دیدگاهی وجود ندارد!
ناشناس
تاریخ انتشار: ۳۱-۶-۱۴۰۳ -